Uroczystość wręczenia Anastazji Kowalskiej nagrody Oddziału Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu za najlepszy debiut artystyczny

15 grudnia (poniedziałek) 2025 roku o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Plakat [pdf]

Program [pdf]


W części muzycznej:
Zhang Junrong – sopran
Joanna Litwin-Fenc – fortepian


Nagroda Oddziału Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu dla Anastazji Kowalskiej za role Pameli Felatio/Kunegunde w spektaklu Heksy w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (prapremiera polska 21 marca 2025 roku w Teatrze Polskim w Podziemiu Wrocław).


Anastazja Kowalska – tegoroczna absolwentka Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu, wcześniej studiowała 2 lata wiedzę o teatrze. Wszechstronnie utalentowana i z dużym zasobem kompetencji przydatnych w zawodzie aktorki: śpiew, taniec, umiejętności animacji formy bądź lalki (marionetki, jawajki, pacynki, kukły, lalki stolikowej i tintamareski), joga, szermierka i boks. Choć Anastazja współpracowała z Teatrem Polskim w Podziemiu przy pracy nad spektaklem Jesień w reżyserii Katarzyny Minkowskiej, miała tam nieporównywalnie mniejsze zadanie jako jedna z osób z „Lokalnej społeczności”, jak tę grupę nazwano w opisie inscenizacji. Nie było tam przestrzeni na zbudowanie pełnej i ewoluującej w czasie fikcyjnych wydarzeń na scenie postaci, ale – co trzeba podkreślić – wywiązała się ze stawianego grupie wykonawców celu bardzo dobrze. Jednak dopiero w spektaklu Heksy w reżyserii Moniki Pęcikiewicz, powstałym z tekstu scenicznego napisanego na podstawie powieści Agnieszki Szpili pod tym samym tytułem, Anastazja Kowalska miała możliwość zbudowania pełnoskalowej postaci scenicznej, a w zasadzie postaci scenicznych, w których konstrukcji mogła wykazać rozmaite odcienie swojego aktorskiego rzemiosła i niewątpliwego talentu. A zadania przed nią postawiono karkołomne nie tylko dla debiutującej artystki. W pierwszym akcie spektaklu spotykamy ją jako Pamellę Felatio – wykonawczynię z kręgu porno, fantazję z patriarchalnych rojeń o dominacji w związku i uprzedmiotowieniu kobiety, która wykorzystuje swoją rolę do walki ze zmaskulinizowaną rzeczywistością, co zbliża tę postać do obszaru postporno. I Anastazja Kowalska świetnie tę niejednoznaczną w stereotypowym oglądzie postać przeprowadziła, unikając mielizn, dystansu do niej i jakichś ocen moralnych ferowanych przez tych, którzy wszystko wiedzą. W drugiej części spektaklu, dziejącej się na granicy teraźniejszości i przeszłości w konwencie Biskupiego Księstwa Nyskiego, Anastazja Kowalska objawia się jako Kunegunde – pomocnica klasztorna, ogrodniczka, nieustanna kusicielka dla żyjących w odosobnieniu mężczyzn. Znakomite opanowanie ciała, mimiki, sposobu wypowiadania kwestii, pauz, spojrzeń sprawia, że oglądamy dziewczynę jednocześnie świadomą powabu i oddziaływania na mnichów i niewinną w celebracji swojego młodzieńczego, nieskrępowanego uroku. Scena solowego tańca do przeboju Marilyn Monroe to perła, w której odbijają się popkulturowe i massmedialne fantazje męskie o kobietach: z jednej strony to świetny kontrapunkt w montażu spektaklu, a z drugiej – dojmujący obraz patriarchalnych oczekiwań wobec kobiet – dialektyka estetycznego z etycznym, estetycznego z politycznym, utrudniające prosty odbiór i hedonistyczne zaspokojenie widzów doświadczających „ładnej sceny” w teatrze. Anastazja Kowalska stworzyła w Heksach postaci wielowymiarowe, umykające jednoznacznym ocenom, kłopotliwe dla oczywistych odczytań, żywe, cielesne i świadome swojej cielesności, wzruszające, kiedy trzeba, ale bez sentymentalizmu i rodzajowości. Właśnie świadomie „stworzyła”, skonstruowała, a nie odtworzyła w jakimś poststanisławskim trybie „tak jakby”. Bardziej jest niż gra. To trudne, arcytrudne, ale daje siłę jej scenicznym kreacjom. Z dużą ciekawością czekam na jej kolejne role.


Związek Artystów Scen Polskich powołali aktorzy, 21 grudnia 1918 roku, wkrótce po odzyskaniu przez Polskę niepodległości […]. W okresie II Rzeczypospolitej ZASP był organizacją silną i skuteczną. Od samego początku przejął funkcję głównego organizatora życia teatralnego. W najogólniejszych zarysach uregulował prawa i obowiązki aktora w teatrze, ustalił stosunki prawne między aktorem a teatrem (regulaminy pracy), między teatrem a Związkiem (konwencje). Zatwierdził różne formy pomocy materialnej jak kasa pogrzebowa i kasa jubileuszowa. Powołał pismo związkowe „Scena Polska”, przyczynił się do utworzenia w roku 1925 Polskiego Instytutu Teatrologicznego i powołania w 1932 roku Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej (PIST). […]. W 1976 Związek Artystów Scen Polskich stał się członkiem FIA (International Federation of Actors), międzynarodowej organizacji skupiającej związki zawodowe aktorów na świecie. Na szczególne podkreślenia zasługują trzy ważne osiągnięcia ZASP-u w latach międzywojennych: szkolenie zawodowe aktorów, co po latach zaborów przyczyniło się do ujednolicenia wymowy scenicznej, wprowadzenie przymusu organizacyjnego, czyli konieczności i obowiązku należenia do jednego i tylko jednego związku; tylko członek ZASP, który podpisał konwencję z ZASP-em, mógł grać w teatrze […]. Podczas wojny ZASP działał w konspiracji. Patronował szkoleniu aktorów w mieszkaniach wykładowców, doprowadził do utworzenia Tajnej Rady Teatralnej, która powstała w roku 1940 z inicjatywy Bohdana Korzeniewskiego, Leona Schillera i Edmunda Wiercińskiego. […]. 13 grudnia 1981 roku wprowadzono stan wojenny. 1 grudnia 1982 roku ZASP został rozwiązany, a 19 grudnia 1983 roku odbył się Zjazd założycielski nowego ZASP-u. Wstąpiło do niego około 1300 osób.

Źródło i dodatkowe informacje: www.zasp.pl/o-nas/historia-zwiazku-artystow-scen-polskich


Dodatkowe informacje:
www.zasp.pl/wroclaw
www.facebook.com/zaspoddzialwewrocawiu

 

Aktualności

Recital fortepianowy A. Lipiak pt. „Muzyka dla duszy”

29.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp biletowany

Premiera książki M. Bradke pt. „Czerwony Chevrolet. Opowieści z zaświatów”
Prowadzenie spotkania S. Srokowski
W części muzycznej duet fortepianowy: A. Gągola, J. Litwin-Fenc.

1.12 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „W Adwentowym nastroju”

2.12 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki J. Świłły pt. „Zamierzch”
prowadzenie: K. Maliszewski
opracowanie muzyczne: L. Olbiński – kontrabas

2.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert mikołajkowy
Wystąpią uczniowie OSM I stopnia nr 3 i SM I stopnia nr 3 im. prof. M. Zduniak we Wrocławiu
Prowadzenie: J. Kołodziejska

3.12 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład I. Strzelewicz-Ziemiańskiej pt. „Maria Pawlikowska-Jasnorzewska poetka miłości”
W części muzycznej:
Ł. Schmidt – saksofon
D. Dziubek – fortepian

4.12 (czwartek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert mikołajkowy uczniów Akademii Suzuki Wrocław

5.12 (piątek) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Wieczór poetycki z E. Sonnenberg pt. „Hologramy”

6.12 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert kameralny pt. „Piosenka w prezencie”
Prowadzenie: A. Sobczak
Wokal: A. Babicz

7.12 (niedziela) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wrocławski Klub Stanisławowian, spotkanie

8.12 (poniedziałek) br. o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami

Koncert pt. „Młoda Scena”
S. Moscogiuri – gitara klasyczna
Prowadzenie: A. Piasecka-Ceccato
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

8.12 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „W barwach jesieni”

9.12 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert świąteczny M. Datskovej (sopran)
Przy fortepianie: M. Blum

9.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”
Prowadzenie: A. Olszewska

10.12 (środa) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów sekcji Instrumentów Smyczkowych, Gitary i Harfy PSM II st. im. R. Bukowskiego we Wrocławiu

11.12 (czwartek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład prof. J. Miodka pt. „Ekspresja w języku”

11.12 (czwartek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Spotkanie jurorów podsumowujące przebieg III Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Wrocław Con Corde”

12.12 (piątek) br. o godz. 10.00
Spotkanie zamknięte

Warsztaty skrzypcowe III Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Wrocław Con Corde”
Prowadzenie: prof. dr hab. S. Tomasik

12.12 (piątek) br. o godz. 14.00 – 19.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Zebranie zarządu Towarzystwa im. F. Liszta we Wrocławiu

13.12 (sobota) br. o godz. 11.30
Wstęp z zaproszeniami

Wręczenie nagrody ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu A. Kowalskiej

15.12 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki W. Browarnego pt. „Stulecie Tadeusza Różewicza. O pisaniu i wspominaniu”
Prowadzenie spotkania: R. Gawłowski

15.12 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy J. Piltza cyklu pt. „Młodzi wirtuozi”
Prowadzenie: K.J. Chronowska

16.12 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie M. Pospieszalski
Koncepcja spotkań i prowadzenie: E. Gil-Kołakowska
W części artystycznej: T. Krajewski – aktor, wokalista, lektor

16.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Fagotowe inspiracje – Świąteczny koncert klasy fagotu Akademii Muzycznej we Wrocławiu”
Opieka artystyczna: dr hab. K. Zdybel-Nam

18.12 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Kolędowy koncert chóru Capella Ecumenica pt. „W drodze ku Narodzonemu”
Dyrygent: A. Akułowicz

18.12 (czwartek) br. o godz. 19.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Świąteczny koncert charytatywny

19.12 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert świąteczny pt. „Barwy kolęd”
B. Wołczyk – skrzypce
R. Frey – gitara, śpiew
W. Kwaśnicki – sax, cajon

20.12 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Crossing Year Piano Festival
Recital fortepianowy C. Martino pt. „Poetica”
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

29.12 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Crossing Year Piano Festival
Recital fortepianowy G. Mareschi pt. „Visione”
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

30.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Crossing Year Piano Festival
Recital fortepianowy L. Coppola pt. „Nuances”
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

31.12 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy T. Maruta pt. „Chopin nad Odrą”
Słowo wstępne R. Sławczyński

7.01 (środa) 2026 r. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Koncert fortepianowy uczniów E. Weps-Duffy

10.01 (sobota) 2026 r. o godz. 11.00
Koncert zamknięty

Finisaż wystawy malarstwa A.M. Fusaro pt. „Okno do wszechświata. 20 lat twórczości artystycznej”
W programie projekcja filmu oraz prezentacja strojów retro

12.01 (poniedziałek) 2026 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”
Prowadzenie: A. Olszewska

14.01 (środa) 2026 r. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy