Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-
-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Rafał Bakalarczyk „Poezja obrazów”

Okładka [pdf]


Zadziwiające i tajemnicze są związki między malarstwem a poezją. Malarstwo, które często próbuje wyrazić się bez słów, paradoksalnie wywołuje potrzebę opisu, prowokując do rozmów i interpretacji. Te z kolei zamieniają słowa z powrotem w materię barwną, wprowadzając nas w świat zastygły w ramach obrazu. Przez intensyfikację wrażeń wizualnych, słowa mogą prowadzić nas do granic kontemplacji, równocześnie przywołując ciszę. W swoim dziele Martwa natura z wędzidłem Zbigniew Herbert przypomina słowa Paula Valéry’ego, który twierdził, że „Należy przepraszać za to, że ośmielamy się mówić o malarstwie”. Herbert, pisząc: „Miałem zawsze świadomość popełnianego nietaktu”, wyrażał świadomość delikatności tego przedsięwzięcia. Jednakże, jak dobrze, że nie tylko on, ale także wielu innych, z doskonałymi efektami, popełnia ten nietakt. Nie sposób nie wspomnieć tu o Wisławie Szymborskiej, z którą autor niniejszego tomiku prowadzi zgrabny dialog, czy o Jerzym Ficowskim, twórcy wspaniałego cyklu Makowskie bajki, nawiązującego do obrazów Tadeusza Makowskiego. Warto także przywołać Jacka Kaczmarskiego, który czerpał inspirację z dzieł flamandzkich mistrzów, podobnie jak Rafał Bakalarczyk. Wyobraźnia Bakalarczyka, w przeciwieństwie do twórczości Kaczmarskiego, nie podlega dyktatowi historii wielką literą. Zamiast tego skupia się na historii kameralnej, prywatnej – podobnie jak niderlandzcy mistrzowie. Jego uwagę przyciąga pojedyncze ludzkie istnienie, zwłaszcza kobiece. Bakalarczyk – malarz i absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w niezwykle wrażliwy sposób przywraca do życia bohaterki dawnych mistrzów, zagłębiając się w ich emocje, nadzieje i niepokoje, sprawy trwające ponadczasowo, tak bliskie nam wszystkim. Pióro poety działa jak rentgen, przenikając ciała i dusze bohaterów obrazów Johannesa Vermeera, Pietera de Hoocha, Vincenta van Gogha, Edgara Degasa czy Honorégo Daumiera, „widząc wszystko i zapisując wszystko”. „Równoznaczne siły literatury i plastyki nie tylko wiedzą o sobie, ale wzajemnie działają na siebie, przenikają się i propagują” – pisał w latach 30. XX wieku Józef Czapski, artysta słowa i artysta obrazu. Te słowa pozostają aktualne. Dla Czapskiego pod koniec życia twórczość malarska stała się ważniejsza niż pisanie; czuł się przede wszystkim malarzem, jednak spełnił się w obu tych dziedzinach. I nie tylko w nich. Życzę Rafałowi Bakalarczykowi spełnienia, dedykując mu słowa Józefa Czapskiego – na szczęście.

Joanna Rolińska



 

Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 

Urszula Małgorzata Benka ''Pasja Jezusa z Nazaretu''

"Usnąć
W słabość ciała się wtulić jak w nicość sprzed narodzenia"
Już ten pierwszy wers poematu "Pasja Jezusa z Nazaretu" Urszuli Małgorzaty Benki uskrzydla, zachwyca i oszołamia. Brzmi jak najpotężniejsze zaklęcie niwelujące granice między tym, co doczesne, a tym, co wieczne. Zaklęcie niwelujące czas i przestrzeń - ograniczenia egzystencji. Julio Cortazar w "Prozie z obserwatorium" napisał: "W każdym krwiobiegu cicho krążą klucze paktu z tym, co otwarte. Ale człowiek pije i wylewa krew pośród wrzasków teraźniejszości i nawrotów przeszłości, i tylko niewielu poczuje w swoim pulsie zew rudowłosej nocy (...) ". I jest to też najlepszy komentarz do poematu Urszuli Małgorzaty Benki, która absolutnie genialnie, z maestrią i poetycką finezją najwyższej próby sportretowała te nawroty przeszłości i wrzaski teraźniejszości na tle i w obliczu bezgranicznego, pulsującego życiem Absolutu.
Janusz Jaroszewski


Do ręki dostajemy liryczny apokryf – rejestr czegoś bardzo nieuchwytnego i trudnego w opisie. Jeśli znaczenie religijności ujmiemy jako więź, wówczas poemat ten okaże się próbą lirycznej inkarnacji postaci z Pisma. To nie jest wcielenie dosłowne. To emanacja masek.
Piotr Lamprecht



Urszula Benka, ''Pasja Jezusa z Nazaretu'' [pdf]
Robert Gawłowski ''Smuga Boża'' O ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' według Urszuli Małgorzaty Benki [pdf]

Recenzja. Zbigniew Ikona–Kresowaty – ''PASJA JEZUSA Z NAZARETU'' A licentia poetica (w/g pasji Urszuli Małgorzaty Benki). Źródło pisarze.pl [pdf]

Robert Rudiak, ''Pasja według… Urszuli Małgorzaty Benki'' [pdf]

Krzysztof Rudowski, "Teatr mój widzę. O "Pasji" Urszuli Benki", „Format Literacki” 2021, nr 1, s. 176–177 [pdf]

Stefan Rusin ''Poetyckie misterium''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Czesław Sobkowiak ''Urszula M. Benka''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Recenzja. Stefan Jurkowski, ''W metafizycznym bezkresie''. Akcent nr 4 (162) 2020 [pdf]

Andrzej Saj, ''Glossa do ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' wg. poetki Urszuli U. Benki'' [pdf]



 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 21

Aktualności

Prelekcja R. Sławczyńskiego pt. „Klub Muzyki i Literatury ma już 65 lat”

Uwaga, spotkanie odbędzie się w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu

5.11 (wtorek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z W.R. Popkiewiczem pt. „Pianista bez palców”
Prowadzenie spotkania M. Palcewicz

W części muzycznej G. Komincz – wokal

5.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór poezji MASADA połączony z prezentacją książki P. Chrzczonowicza
Prowadzenie: J. Golak

6.11 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Patriotyczny koncert chóru „Grunwald” pt. „Piękna nasza Polska cała”
Dyrygent M. Grzywaczewski

7.11 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Świat jesiennych dźwięków”

9.11 (sobota) br. o godz. 12.00
Koncert zamknięty

Walne zebranie Towarzystwa im. Ferenca Liszta we Wrocławiu

9.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami

polska flaga   Z okazji Narodowego Święta Niepodległości recital fortepianowy L. Krahforsta

11.11 (poniedziałek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Dolnośląskie Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – powodzianom”

12.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „ Arcydzieła muzyki skrzypcowej”

13.11 (środa) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert A. Bittner i K. Bartnika pt. „Muzyczna wyprawa do Hiszpanii”

13.11 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prelekcja M. Pacholaka pt. „Cmentarz żołnierski na Rossie i mauzoleum Marszałka Józefa Piłsudskiego”

14.11 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki W. Okonia pt. „Jeszcze jeden tom wierszy/Ještě jedna sbírka poezie”, wydanie polsko-czeskie
Gościnnie: L. Martinek – tłumacz na język czeski

14.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Spotkanie odwołane z przyczyn niezależnych od organizatora.


Spotkanie z seniorami, którzy opowiedzą o „Kolorowej integracji w Jeleniej Górze”

15.11 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie pt. „Strofy patriotyzmu”
wykład K. Kawalca (IPN) – na temat I. Paderewskiego

15.11 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa pt. „Lwów zaklęty w dokumentach ze zbiorów Zdzisława Piwki”

do 15 listopada 2024 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Udostępnienie wystawy pt. „Odra – rzeka w Chorwacji w fotografiach Ryszarda Sławczyńskiego”

16.11 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy F. Litwin

16.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” recital fortepianowy K. Dębosza
Prowadzenie: I. Starzec

18.11 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert pt. „Popołudnie z muzyką wokalną”

19.11 (wtorek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie E. Jungowska
Koncepcja spotkań i prowadzenie E. Gil-Kołakowska
W części artystycznej:
Ł. Iwaniuk – zoolog i edukator
T. Krajewski – gitara, wokal
T. Backovskyy – saksofon

19.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

20.11 (środa) 2024 roku o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

20.11 (środa) 2024 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie pt. „Oporów – osiedle uniwersyteckie”

21.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Warsztaty pianistyczne z G. Niemczukiem

22.11 (piątek) br. o godz. 9.00 – 12.00
23.11 (sobota) br. o godz. 9.00 – 12.00
Wstęp biletowany

Recital fortepianowy G. Niemczuka pt. „Późne arcydzieła Fryderyka Chopina”

22.11 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Spotkanie autorskie Hassanala Abdullaha
Prowadzenie: K. Burnat
Tłumaczenie: K. Georgiou
Oprawa muzyczna: W. Pelc ‒ skrzypce

23.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki C. Sobkowiaka pt. „Kartka na stole”
Recytacje: S. Melski
W części muzycznej: F. Litwin – fortepian

26.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Prezentacja najnowszej książki poetyckiej R. Gawłowskiego pt. „Otium i inne wiersze rzymskie”
Prowadzenie spotkania: C. Wąs

27.11 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Wykład P. Gaglika pt. „Drogą św. Jakuba przez Łużyce czerwiec 2024”

28.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki J. Horodeckiej-Wieczorek pt. „Wiatru tchnienie o Chopinie”
Prowadzenie: A. Gajdamowicz
W części muzycznej: M. Ferenc – fortepian

29.11 (piątek) br. o godz. 12.30, 13.15
Spotkanie zamknięte

Klub Przyjaciół Grodna i Wilna zaprasza na spotkanie opłatkowe w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu

12.12 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa malarstwa E. Gosia

do 13 stycznia 2025 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa pt. „Odra – rzeka w Chorwacji w fotografiach Ryszarda Sławczyńskiego”

do 16 stycznia 2025 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy