Bogdan Koca – polski aktor, reżyser i pisarz. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. W latach 1977-1980 nauczał w Studiu Dramatycznym przy Teatrze Polskim we Wrocławiu. W latach 1994-1997 pełnił funkcję dziekana Wydziału Teatru i Dramatu na Uniwersytecie Nepean, w Sydney, a w 1995-1998 był stałym członkiem komisji doradczej do spraw kultury przy Rządzie Stanowym Nowej Południowej Walii. Odegrał wiele ról w Teatrze Polskim we Wrocławiu m.in. Henryka w Ślubie W. Gombrowicza (1976); Laertesa w Tragicznej historii Hamleta, księcia Danii według W. Shakespeare'a (1977); Leonarda i Wariata w Nie-Boskiej komedii Z. Krasińskiego (1979); Mariana Leszczuka w Opętanych W. Gombrowicza (1980). Bogdan Koca wcielił się także w postacie w wielu filmach m.in. w Mareckiego w Zmorach (1978), Lutka w Białej gorączce (1979) czy Druha wychowawcę w Dreszczach (1981), Waycheka w Ghosts...Of the Civil Dead (1988); Pavela w The Leaving of Liverpool (1992); Psychologa w The Custodian (1993); Ojca w Świnkach (2008) i Julka w Kobiecie na dachu (2022). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w tym: nagrody za rolę Henryka w Ślubie W. Gombrowicza podczas Wrocławskiego Festiwalu Sztuk Współczesnych (1976); nagrody za całokształt twórczości teatralnej przyznaną przez Sydney Critics Circle (1993). Otrzymał nominację do AFI Award za rolę w filmie Ghosts...Of the Civil Dead (1989) oraz nominację do nagrody Stowarzyszenia Australijskich Krytyków Filmowych za rolę w filmie Alexandra's Project (2003).
Bogdan Koca - rozszerzona nota [pdf]
Waldemar Okoń – pisarz, poeta, historyk sztuki, krytyk artystyczny, kurator wystaw sztuki współczesnej, profesor nauk humanistycznych specjalizujący się w historii sztuki XIX i XX wieku. Opublikował m.in. zbiory studiów poświęconych tej epoce w książkach: Sztuka i narracja (1988), Alegorie narodowe (1992), Sztuki siostrzane (1992), Wtajemniczenia (1996), Stygnąca planeta (2002). Przeszłość przyszłości (2005), monografie Jan Matejko i Stanisław Wyspiański (1998) oraz Kresy w malarstwie polskim (2006). Wydał również szereg tomów poezji i prozy poetyckiej – ostatnio polsko-francuski Jeszcze jeden tom wierszy (2021), książki prozatorskie Max z drugiej strony ulicy (2015), Jestem jak echo. Rok 1983 (2017), Dniewnik, czyli kronika niezapowiadanych śmierci – część pierwsza: lata 2016-2019 (2021) oraz baśń dla dzieci i dorosłych Michaś i Księżyc (2019), Twórca koncepcji i redaktor naczelny wychodzącego od roku 2006 kwartalnika Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego „Quart”. Obecny Prezes wrocławskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i redaktor naczelny kwartalnika „Format Literacki”.
Transmisja z wydarzenia:
Uroczystość wręczenia Tomaszowi Maśląkowskiemu nagrody Oddziału Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu
18 marca (poniedziałek) 2024 roku o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami
W części muzycznej Katarzyna Neugebauer – fortepian
W programie:
L. Różycki – Tace polskie op. 37 nr 1 i 2
S. Moniuszko – Polonez Es-dur
F. Chopin – Polonez A-dur
D. Szostakowicz – Tańce panntastyczne
Wydarzenie zorganizowane z okazji Światowego Dnia Lalkarstwa.
Związek Artystów Scen Polskich powołali aktorzy, 21 grudnia 1918 roku, wkrótce po odzyskaniu przez Polskę niepodległości […]. W okresie II Rzeczypospolitej ZASP był organizacją silną i skuteczną. Od samego początku przejął funkcję głównego organizatora życia teatralnego. W najogólniejszych zarysach uregulował prawa i obowiązki aktora w teatrze, ustalił stosunki prawne między aktorem a teatrem (regulaminy pracy), między teatrem a Związkiem (konwencje). Zatwierdził różne formy pomocy materialnej jak kasa pogrzebowa i kasa jubileuszowa. Powołał pismo związkowe „Scena Polska”, przyczynił się do utworzenia w roku 1925 Polskiego Instytutu Teatrologicznego i powołania w 1932 roku Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej (PIST). […]. W 1976 Związek Artystów Scen Polskich stał się członkiem FIA (International Federation of Actors), międzynarodowej organizacji skupiającej związki zawodowe aktorów na świecie. Na szczególne podkreślenia zasługują trzy ważne osiągnięcia ZASP-u w latach międzywojennych: szkolenie zawodowe aktorów, co po latach zaborów przyczyniło się do ujednolicenia wymowy scenicznej, wprowadzenie przymusu organizacyjnego, czyli konieczności i obowiązku należenia do jednego i tylko jednego związku; tylko członek ZASP, który podpisał konwencję z ZASP-em, mógł grać w teatrze […]. Podczas wojny ZASP działał w konspiracji. Patronował szkoleniu aktorów w mieszkaniach wykładowców, doprowadził do utworzenia Tajnej Rady Teatralnej, która powstała w roku 1940 z inicjatywy Bohdana Korzeniewskiego, Leona Schillera i Edmunda Wiercińskiego. […]. 13 grudnia 1981 roku wprowadzono stan wojenny. 1 grudnia 1982 roku ZASP został rozwiązany, a 19 grudnia 1983 roku odbył się Zjazd założycielski nowego ZASP-u. Wstąpiło do niego około 1300 osób.
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na spotkanie autorskie z poetą Sławomirem Krzyśką
Prowadzenie Irmina Kosmala
Interpretacja wierszy Marcin Drewek
Oprawa muzyczna Sara Powaga – skrzypce, wokal, fortepian
16 marca (sobota) 2024 roku o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Sławomir Krzyśka – gnieźnianin, poeta, bibliofil, doktor nauk matematycznych, nauczyciel akademicki, pracuje na kaliskim Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor wielu tomików wierszy, między innymi: W ciszy, Słowa, dźwięki, spojrzenia, Pękające szkło, Przy kawiarnianym stoliku, Zabrane ciszy, Rozterki brodacza, Kiedy na niebie rozbłyśnie gwiazda. Związany artystycznie i pasją bibliofilską także z Krakowem. W ubiegłym roku miał spotkanie autorskie w legendarnej Piwnicy pod Baranami. Jest członkiem działającego w Krakowie jedynego na świecie Rycerskiego Zakonu Bibliofilskiego i ma tytuł Dostojnej Makulatury. Do wymienionych tytułów rysunki wykonał artysta krakowski Kazimierz Wiśniak. Tomik W ciszy został przetłumaczony na język bułgarski, a do wierszy ze zbioru Kiedy na niebie rozbłyśnie gwiazda muzykę napisali krakowianie Krzysztof Biedrzyński i Robert Ciborowski. W ubiegłym roku Rozterki brodacza zostały włączone do zbiorów bibliotecznych National Barber Museum w Ohio. Jego wiersze znajdują się w czasopismach literackich oraz w antologiach w kraju i za granicą. Jest jednym z redaktorów ogólnopolskiego miesięcznika literackiego „Akant”.
Irmina Kosmala – pisarka i redaktorka naczelna „Kuźni Literackiej”. Ukończyła filologię polską w WSP w Bydgoszczy i filozofię na UAM w Poznaniu. Autorka Złudy, tryptyku Złuda albo dziennik pandemiczny oraz wyróżnionego nagrodą Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich zbioru recenzji Itinerarium. Współautorka posłowia do książki Słowo-Tok. Inicjatorka comiesięcznych gnieźnieńskich spotkań literackich.
Marcin Drewek – doktor nauk prawnych, adiunkt Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prelegent na licznych polskich i międzynarodowych konferencjach, seminariach i warsztatach. Prowadzi festiwale, koncerty i wydarzenia kulturalne. Za czasów studenckich aktor-amator w Teatrze Wróbli, Grupie Teatralnej Duszpasterstwa Akademickiego Zasłuchani w Toruniu oraz Teatrze Studenckim Perpetuum Mobile Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, a także gościnnie w Teatrze Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz Teatrze Baj Pomorski w Toruniu.
Sara Powaga – gnieźnieńska skrzypaczka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, koncertmistrz II skrzypiec orkiestry kameralnej Accademia Dell’Arco, występowała z Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej, nauczycielka gry na skrzypcach, dyrektorka artystyczna i dyrygentka OMG – Orkiestry Miłej Gnieznu.