Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 25 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

Urszula M. Benka, Akwedukt, [w:] Klub Muzyki i Literatury – 65 lat, zebrał, opracował i wstępem opatrzył Ryszard Sławczyński, Wrocław 2024, s. 65–74 [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Rafał Bakalarczyk „Poezja obrazów”

Okładka [pdf]

S. Srokowski, Ulotność i delikatność materii [wywiad], „Prawda jest ciekawa” dodatek do „Gazety Obywatelskiej” 2024, nr 50 (336), s. 18–19 [pdf]


Zadziwiające i tajemnicze są związki między malarstwem a poezją. Malarstwo, które często próbuje wyrazić się bez słów, paradoksalnie wywołuje potrzebę opisu, prowokując do rozmów i interpretacji. Te z kolei zamieniają słowa z powrotem w materię barwną, wprowadzając nas w świat zastygły w ramach obrazu. Przez intensyfikację wrażeń wizualnych, słowa mogą prowadzić nas do granic kontemplacji, równocześnie przywołując ciszę. W swoim dziele Martwa natura z wędzidłem Zbigniew Herbert przypomina słowa Paula Valéry’ego, który twierdził, że „Należy przepraszać za to, że ośmielamy się mówić o malarstwie”. Herbert, pisząc: „Miałem zawsze świadomość popełnianego nietaktu”, wyrażał świadomość delikatności tego przedsięwzięcia. Jednakże, jak dobrze, że nie tylko on, ale także wielu innych, z doskonałymi efektami, popełnia ten nietakt. Nie sposób nie wspomnieć tu o Wisławie Szymborskiej, z którą autor niniejszego tomiku prowadzi zgrabny dialog, czy o Jerzym Ficowskim, twórcy wspaniałego cyklu Makowskie bajki, nawiązującego do obrazów Tadeusza Makowskiego. Warto także przywołać Jacka Kaczmarskiego, który czerpał inspirację z dzieł flamandzkich mistrzów, podobnie jak Rafał Bakalarczyk. Wyobraźnia Bakalarczyka, w przeciwieństwie do twórczości Kaczmarskiego, nie podlega dyktatowi historii wielką literą. Zamiast tego skupia się na historii kameralnej, prywatnej – podobnie jak niderlandzcy mistrzowie. Jego uwagę przyciąga pojedyncze ludzkie istnienie, zwłaszcza kobiece. Bakalarczyk – malarz i absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w niezwykle wrażliwy sposób przywraca do życia bohaterki dawnych mistrzów, zagłębiając się w ich emocje, nadzieje i niepokoje, sprawy trwające ponadczasowo, tak bliskie nam wszystkim. Pióro poety działa jak rentgen, przenikając ciała i dusze bohaterów obrazów Johannesa Vermeera, Pietera de Hoocha, Vincenta van Gogha, Edgara Degasa czy Honorégo Daumiera, „widząc wszystko i zapisując wszystko”. „Równoznaczne siły literatury i plastyki nie tylko wiedzą o sobie, ale wzajemnie działają na siebie, przenikają się i propagują” – pisał w latach 30. XX wieku Józef Czapski, artysta słowa i artysta obrazu. Te słowa pozostają aktualne. Dla Czapskiego pod koniec życia twórczość malarska stała się ważniejsza niż pisanie; czuł się przede wszystkim malarzem, jednak spełnił się w obu tych dziedzinach. I nie tylko w nich. Życzę Rafałowi Bakalarczykowi spełnienia, dedykując mu słowa Józefa Czapskiego – na szczęście.

Joanna Rolińska



 

Marek Baterowicz, Wojna 1812. Quasi una fantasia

Okładka [pdf]

Stanisław Srokowski, Wirtuozeria i styl. Kochajmy bogatą wyobraźnię, „Prawda jest ciekawa” 2025, nr 58, s. 28–29 [pdf]


„Mamy jednak w tym wypadku do czynienia z historią alternatywną. W tej kategorii Marek Baterowicz okazał się zupełnie oryginalny. Kiedy z przyjemnością czytało się w ostatnich dekadach tę odmianę gatunkową powieści, były to rzeczy bliskie fantastyce (np. Burza Macieja Parowskiego) lub satyrze (np. Post-Polonia, czy Powtórka z rozgrywki Marcina Wolskiego). Największym, jak się wydaje, sukcesem artystycznym Baterowicza jest napisanie historii alternatywnej tak, jak gdyby to była historia prawdziwa. Rzeczowo, krótko, poważnie i przekonująco”.

Dorota Heck



 

Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]

Antoni Matuszkiewicz, Opętana, „Fraza” 2024, nr 1–2, s. 28–35 [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 23

Aktualności

Koncert tria klarnetowego

2.06 (poniedziałek) br. o godz. 11.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Solo i w duecie”

2.06 (poniedziałek) br. o godz. 14.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wernisaż wystawy ilustracji M. Koch do książki pt. „Siedem smoków głównych” połączony ze spotkaniem z autorką V. Nowakowską
Prowadzenie: J. Kawecki
Aranżacja tekstu: H. Koczan
W części muzycznej:
M. Wojak, M. Zarębska, A. August-Zarębska (soprany)
przy fortepianie – K. Kluczewska

2.06 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert akordeonowy

3.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert klarnetowy

4.06 (środa) br. o godz. 10.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital dyplomowy
A. Rudnicki – trąbka
A. Dybek – trąbka
M. Januszko – trąbka
Przy fortepianie A. Sokołowska-Stasik

4.06 (środa) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia nr 3 i Szkoły Muzycznej I stopnia nr 3 im. prof. M. Zduniak we Wrocławiu
Prowadzenie: G. Dżugaj-Michalska

4.06 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Spotkania gitarowe”

5.06 (czwartek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład prof. J. Miodka pt. „Śląsk w świetle nazw miejscowych”

5.06 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „Spotkanie z wiolonczelą”

6.06 (piątek) br. o godz. 13.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Inauguracja obchodów 10-lecia Polskiego Stowarzyszenia Haiku

6.06 (piątek) br. o godz. 18.00
Spotkanie zamknięte

Koncert pt. „Gra(m)my – czyli koncert muzyki filmowej i rozrywkowej uczniów Piano Sound”

7.06 (sobota) br. o godz. 12.00
Koncert zamknięty

Integracyjne spotkanie miłośników gry na fortepianie

7.06 (sobota) br. o godz. 15.00
Spotkanie zamknięte

Prelekcja R. Sławczyńskiego pt. „O rzekach Odrach w Europie”

9.06 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Spotkanie zamknięte

Koncert wokalny z cyklu pn. „Promocja młodych artystów muzyków”

9.06 (poniedziałek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert odwołany z przyczyn niezależnych od organizatora.


Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie Przemysław Błaszczak
Koncepcja spotkań i prowadzenie: E. Gil-Kołakowska
W części muzycznej:
A. Witkowski – handpan, gongi, misy tybetańskie

9.06 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital wiolonczelowy

10.06 (wtorek) br. o godz. 12.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert arii i pieśni

10.06 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert M. Datskovej (sopran)
Przy fortepianie: M. Blum

10.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Spotkanie zamknięte

Koncert pt. „Muzyczne popołudnie”

11.06 (środa) br. o godz. 14.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

11.06 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Chopinowski recital fortepianowy J. Łukanusa

12.06 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wiosenny uczniów TioMio Music Studio
Summer Concert

13.06 (piątek) 2025 r. o godz. 18.00
13th of June (Friday) 2025 at 6 pm
Koncert zamknięty
Private Concert

Spotkanie z doktorem D. Lewerą pt. „Polscy lekarze zamordowani na Wzgórzach Wuleckich i ich uczniowie we Wrocławiu”

14.06 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie E. Michnik połączone z prezentacją książki pt. „Splątane losy. Opera Wrocławska w sezonie 1995/96-2015/16”
Prowadzenie: G. Chojnowski

14.06 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki U.M. Benki pt. „O sztuce nieświadomej”
Prowadzenie: M. Czerwiński
Recytacje: S. Melski
W części muzycznej: K. Rudowski – EWI 5000

16.06 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Kameralny koncert klarnetowy i fortepianowy pt. „Czapski & Lis”
M. Czapski – klarnet
M. Lis – fortepian
Akompaniament: M. Werpulewski

17.06 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki K. Rudowskiego pt. „Czarownica. Noc na Łysej Górze”
Prowadzenie: A. Poznańska
Recytacja: E. Petrykat

17.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert wokalny T.A. Ragan (sopran) pt. „W blasku gwiazd i uczuć”
Gościnnie: K. Mandla – mezzosopran
Przy fortepianie: prof. dr hab. J. Litwin-Fenc

18.06 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert charytatywny na rzecz psów – podopiecznych Fundacji Duch Leona w wykonaniu dzieci i młodzieży z wrocławskich szkół muzycznych

20.06 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prelekcja R. Sławczyńskiego pt. „Klub Muzyki i Literatury ma już 65 lat”

21.06 (sobota) br. o godz. 14.30
Spotkanie zamknięte

Prelekcja R. Sławczyńskiego pt. „O rzekach Odrach w Europie”

21.06 (sobota) br. o godz. 16.00
Spotkanie zamknięte

Akordeonowy koncert dyplomowy D. Bezkorowajnego

23.06 (poniedziałek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki pod redakcją A. Łyjaka i A. Marczak pt. „Sportowe opowieści”

24.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert na zakończenie roku szkolnego 2024-2025 ASP L. Bas

25.06 (środa) 2025 r. o godz. 16.30, 18.00
Koncert zamknięty

Premiera książki S. Niciei pt. „Kresowa Atlantyda. Historia i mitologia miast kresowych. Tom XXII. Ołyka, Nieśwież, Klewań, Lida”
Słowo wstępne: R. Sławczyński

26.06 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert na zakończenie roku szkolnego 2024/2025 uczniów Studia Artystycznego SYJUD

27.06 (piątek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Pogawędki jazzowe”
K. Abt – gitara
A. Michalak – gitara basowa

30.06 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wrocławska premiera książki poetyckiej K. Słomki pt. „Znaleźć człowieka. Elegie przebudzenia”
Prowadzenie spotkania: D. Heck

1.07 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Prezentacja książki B. Jasińskiego pt. „Ostatnich zjada życie. Naturalnie o bieganiu i triathlonie”

2.07 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa ilustracji M. Koch do książki pt. „Siedem smoków głównych”

do 26.08 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wokalny R. Kuźmińskiego pt. „Feeria muzycznych barw”

19.09 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy