Numer jedenasty „Formatu Literackiego”


„Format Literacki” to niezależny kwartalnik artystyczno-literacki wydawany przez Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział we Wrocławiu we współpracy z Klubem Muzyki i Literatury oraz Ośrodkiem Kultury i Sztuki. W najnowszym numerze czasopisma przygotowanym pod hasłem „Jaka poezja?” znalazły się wiersze: Jarosława Barańczaka, Krzysztofa Chary, Roberta Gawłowskiego, Wojciecha Kassa, Michała Kaczmarka, Gabriela Leonarda Kamińskiego, Andrzeja Kosmowskiego, Karola Maliszewskiego, Leszka Mularskiego, Lesława Nowary, Leszka Pułki, Marka Rapnickiego, Damiana Rychłowskiego, Andrzeja Saja, Jerzego Skoczylasa, Ewy Sonnenberg i Mirki Szychowiak; eseje, szkice i recenzje o poezji: Urszuli Benki, Moniki Braun, Kamila Bryki, Roberta Gawłowskiego, Bogusława Jasińskiego, Wojciecha Kassa, Janusza Krupińskiego, Cezarego Lipińskiego, Adama Lizakowskiego, Karola Maliszewskiego, Juliusza Pielichowskiego, Andrzeja Saja i Dariusza Sasa; proza: Musy Caxarxana Czachorowskiego, Piotra Mrasa, Waldemara Okonia, Rogera Piaskowskiego, Krzysztofa Rudowskiego i Piotra Wiesława Rudzkiego.
Kwartalnik wzbogacony jest również o ilustracje prac cenionego artysty plastyka Przemysława Tyszkiewicza.
Pismo powstaje dzięki wsparciu finansowemu Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia i Budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Patronat: Urząd Miasta Wrocławia, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.


Ze wstępu Waldemara Okonia:
„Kolejny numer naszego kwartalnika poświęcony poezji wydaje się spośród dotychczas przez nas opublikowanych szczególnie wymagający, zarówno dla autorów i piszącego te słowa, jak i dla czytelników. Nie ma w nim bowiem miejsca na lekturowe ułatwienia, a zakładany przez nas od początku pojawienia się „Formatu Literackiego” na rynku wydawniczym wysoki poziom artystyczny i intelektualny pisma przybiera tutaj formę wielokrotnej, poetyckiej spowiedzi, którą odbywamy raz w życiu, aby później mogła ona stanowić trzon literackiej wiary oraz cel, do którego wszyscy piszący powinni nieustannie dążyć. Mistyczne, ekstatyczne i oniryczne źródła poezji zasilają wodą artystycznego życia kolejne rzeki, które płynąc z niedostępnych najczęściej śmiertelnym ludziom wyżyn, toczą później swój bieg poprzez obszary bardziej nam przyjazne, gdzie poetyckie, abstrakcyjne śnienie zyskuje bardziej materialny i realny wymiar oraz kształt. Pojawia się odwieczne pytanie: czy pisać o poezji mogą jedynie poeci i czy nie wypacza to jej ponadindywidualnego wyrazu wynikającego z odległego echa pism Stwórcy, który ustanowił, iż na początku było Słowo unoszące się nad wodami bezsłownego Chaosu. Określenie „czysta poezja”, pojawiające się wielokrotnie w tekstach „Formatu Literackiego”, ma przecież swoje źródła nie tylko w literackim parnasizmie i dziewiętnastowiecznym haśle „sztuki dla sztuki”, ale też w jakże charakterystycznym dla wybitnych poetów „oczyszczaniu” wiersza z retorycznych i nadmiernie związanych z konkretną epoką naleciałości – dotykając wielu wyznawców tej najtrudniejszej ze sztuk, sprawią, że świątynia, do której dążą, będzie przez to dla nich na zawsze zamknięta. A przecież nadal powstają tysiące wierszy i pojawiają się twórcy noszący dumne imię wybitnego poety, wydawane są kolejne tomiki, antologie i almanachy, ogłaszane są konkursy i ustanawiane hierarchie i rankingi, tak jakby nie zauważano rzeczywistego miejsca sztuki poetyckiej sytuującego ją poza hałaśliwym i merkantylnym targowiskiem medialnej próżności. Słowo, które się ucieleśnia, wymaga ciszy i dzieje się najczęściej w tajemnej przestrzeni pomiędzy brzmieniem i przedmiotem, myślą i jej urzeczywistnieniem. Konieczność jego powstania wynika z siły, nie do końca ludzkiej, ponieważ wywodzącej się ze świata, nad którym nie panujemy, podobnie jak prorocy nie panowali do końca nad swymi proroctwami, a mistycy nad objawioną im niespodziewanie ponadnaturalną wizją”.


 

Aktualności

Koncert pt. „Liryka romantyczna – inspiracje i rezonans”
D. Stoklosa – tenor
Z. Dynak-Chwałko – fortepian

2.05 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert w 233 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja
A. Bruderek – skrzypce
A. Prabucka-Firlej – fortepian
K. Sperski – słowo wiążące

3.05 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie muzyczne do autorskich piosenek Tomka Motyki

4.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spektakl poetycko-muzyczny W. Galickiego pt. „Na żywot Angelusa Silesiusa. Boskim światłem od narodzin po kres wypełniony” w kościele pw. św. Macieja we Wrocławiu

4.05 (sobota) br. o godz. 21.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wręczenie nagrody ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu W. Staszewskiemu

6.05 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami

Koncert wokalny z cyklu pn. „Promocja młodych artystów muzyków”

7.05 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Oblicza fletu poprzecznego”

8.05 (środa) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór autorski S. Pietrasa pt. „Poczet dyrektorów Opery Wrocławskiej od S. Drabika do E. Michnik

8.05 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Mickiewiczowskie Zaosie w 1842 roku w opisie i w obrazie Edwarda Pawłowicza”

9.05 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Kalejdoskop liryczny”

9.05 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja trylogii J. Krupińskiej-Trzebiatowskiej pt. „Kiedy miłość była zbrodnią”
Prowadzenie K. Burnat

10.05 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy I. Jutrzenka-Trzebiatowskiej pt. „W salonie Chopina”

11.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Wykład M. Dyżewskiego pt. „Muzyczne skarby Świętej Góry w Gostyniu”
Reżyseria dźwięku: Z. Jędrych

12.05 (niedziela) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” recital fortepianowy M. Pabicha
Prowadzenie J. Adamowski

13.05 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

42. International Hans Gabor Belvedere Singing Competition 2024

14.05 (wtorek) br. o godz. 10.00 – 15.00
Wstęp z zaproszeniami

Koncert wokalny z cyklu pn. „Promocja młodych artystów muzyków”

14.05 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

XI Spotkanie inicjatorów budowy pomnika T. Różewicza we Wrocławiu

15.05 (środa) br. o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami

Wystawa malarstwa B. John pt. „woda, niebo, powietrze”

do 15 maja br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

„Majowy koncert młodych wiolonczelistek”

16.05 (czwartek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Udostępnienie wystawy pt. „Czesław Miłosz w fotografiach Adama Lizakowskiego”

18.05 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Melodie dla Anny”

18.05 (sobota) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert LLLeggiero Woodwind Trio
M. Lipień – obój
P. Lato – klarnet
D. Lipień – fagot

23.05 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert zespołu „Tea for Two”
M. Siarkiewicz – fortepian
K. Rudowski – EWI 5000
Prowadzenie I. Rosiak

27.05 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Egzaminy dyplomowe

28.05 (wtorek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

29.05 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacje artystyczne uczniów ZS nr 20 im. M. Zduniak we Wrocławiu

3.06 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów do Parlamentu Europejskiego Klub Muzyki i Literatury nieczynny

8.06 (sobota) br.

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

9.06 (niedziela) br.

Koncert G. Niemczuka pt. „Muzyczna podróż przez życie Chopina”

25.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Koncert G. Niemczuka pt. „Grieg i Chopin – muzyczni bracia ”

26.06 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Wystawa pt. „Czesław Miłosz w fotografiach Adama Lizakowskiego”

do 27 sierpnia 2024 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy