Jacek Pelc. Perkusista, który jest jednocześnie komponującym muzykiem, konceptualistą i leaderem wielu własnych projektów artystycznych od solo czy dwuosobowych miniformacji GuDrumBa Duet do projektu z udziałem Big Bandu lub 30-osobowej orkiestry kameralnej i najwybitniejszych muzyków polskiej oraz światowej sceny jazzowej (Zbigniew Namysłowski, Jarek Śmietana, Leszek Kułakowski, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, David Friedman, Ed Schuller, Eddie Henderson, Pete Lockett, Maurizio Rolli, Amana Melome i wielu innych). Kompozycja zatytułowana GuDrumBa ukazała się drukiem na łamach „European Real Book – The Best of Contemporary Jazz from Europe” wydanej przez Sher Music Co. z USA – jest to kolekcja zapisów nutowych najlepszych kompozycji takich artystów jak m.in. Joe Zawinul, Django Reinhardt, Ennio Morricone. Światowa Premiera orkiestrowej suity „Migrations” z udziałem Toronto Sinfonietta wraz z solistami pod dyrekcją Macieja Jaśkiewicza miała miejsce w listopadzie 2022 w Kanadzie. Podczas występów estradowych Jacek Pelc często wciąga i angażuje publiczność do wspólnych rytmicznych zabaw. Obok bogatej dyskografii w roli sidemana Jacek jest również autorem własnych płyt CD/DVD. Posiada zawodowe doświadczenia jako perkusyjny edukator (Warsztaty Muzyczne Chodzież, Margonin i Puławy), recenzent muzyczny (Jazz Forum), redaktor naczelny magazynu „Top Drummer” oraz felietonista (magazyny „Gitara i Bas”, „Gitarzysta”, „Perkusista”). Jest autorem książki Jazz w Oparach PRL – z Jarkiem Śmietaną w Trasie. Odznaczony medalem Gloria Artis.
„Historię jazzu można pisać na różne sposoby. Koncentrując się na życiorysach muzyków, składach zespołów, datach festiwali i koncertów, układając wydarzenia w porządku chronologicznym lub dowolnym innym. Można analizować dokonania artystów, raz w kontekście obranych przez nich ścieżek stylistycznych, innym razem odwołując się do ich wykształcenia, oddziaływania ze strony twórców teorii czy wyznawców idei.
Jacek Pelc, bydgoski perkusista obecny na polskiej scenie jazzowej od końca lat 70., kiedy to debiutował w zespole Extra Ball, miał okazję w licznych składach współpracować z wieloma muzykami, także z tymi wyznaczającymi główne ścieżki historii jazzu w Polsce. Muzyka i przyjaźń związały Pelca najmocniej z Jarosławem Śmietaną, od Extra Ballu poprzez Symphonic Sound Orchestra, Polish Jazz Stars do Namysłowski/Śmietana Band.
Pomysł książki, zadedykowanej „Polskim Artystom, którzy odeszli”, powstał przed dziesięciu laty. Pisze Pelc: Do Krakowa na pogrzeb Jarka Śmietany jechałem 2 września 2013 roku razem z moją żoną Małgośką. Za jej namową, podczas podróży zacząłem przypominać sobie rozmaite wydarzenia z 10-letniego okresu współpracy z różnymi zespołami Janka. [...] W ten sposób powstał pierwszy odręczny katalog, który z czasem stał się listą rozdziałów tej opowieści”.
Stanisław Danielewicz, Jazz w oparach PRL, „Jazz Forum” nr 6, 2023, s. 77.