Moja opinia o wierszach Henryka Wolniaka-Zbożydarzyca? Są świetne, głębokie, niezwykłe. Co nie znaczy – łatwe. Nie da się w nich zanurzyć bezmyślnie, bezrefleksyjnie. Wymagają wysiłku. Opłaca się.
Kamilla Termińska, autorka licznych rozpraw z dziedziny filozofii języka, tekstologii, językoznawstwa (Składnia czasowników kauzatywnych we współczesnym języku polskim i in.). Absolwentka instytutów: Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego i Filologii Polskiej Uniwersytetu Śląskiego.
Oryginalna poezja Henryka Wolniaka formalnie nawiązuje głównie do futuryzmu, ale pozostaje wyrazem najnowszych indywidualnych przeżyć świadka wydarzeń pierwszego dwudziestolecia XXI wieku, a przedtem kształtowania się Trzeciej Rzeczpospolitej, nadziei Solidarności w 1980 roku i długiej próby jej likwidacji od grudnia roku 1981, dalej zaś wstecz sięgając aż do reminiscencji dzieciństwa – piekła II wojny światowej.
Dorota Heck, badaczka eseistyki, poezji i krytyki literackiej, wydała m.in.: Interakcje sztuk – literatura, malarstwo, ekfraza, „Bez znaku, bezśladu, bez słowa”. W kręgu problemów duchowości we współczesnej literaturze polskiej. Studiowała filologię polską i klasyczną we Wrocławiu.
Czy apokaliptyczność tych wierszy ma odniesienia do katastrofizmu? Raczej nie. Znacznie bliżej jest im do romantycznego mesjanizmu niż katastrofistów w poezji lat międzywojennych. Apokalipsa jest tu przejściem do rzeczywistości Boskiej, a nie oznaką ostatecznego końca jakiejś rzeczywistości.
Jerzy Żurko, socjolog literatury, kulturoznawca, badacz społeczny. Między innymi współautor prac zbiorowych: Rzeczywistość i zapis – problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Dokumenty osobiste w doświadczeniach badawczych – od (auto)biografi i do fikcji (nie)literackiej. Zakładał Niezależne Zrzeszenie Studentów na Uniwersytecie Wrocławskim, działał m.in. w Solidarności Walczącej i Towarzystwie Pomocy im. Świętego Brata Alberta.
Henryk Wolniak-Zbożydarzyc – urodzony dawno temu w Wierzchlesie koło Wielunia. I Bogu dzięki, na szczęście żyje. Ukończył filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Jego mentorem i mistrzem był prof. Jerzy Gałecki – człowiek głębokiej wiary, dysponujący niezwykłą osobowością i najwyższą kulturą. Autor 30 książek, głównie poetyckich. Dalej idą też żwawo aforyzmy, dramat, twórczość dla dzieci. Powiedzieć o nim poeta Dei nie będzie przesadą. Wykreował bowiem poetykę 3W (wolność – wielkość – wieczność) jako odpowiedź na Boskość istnienia. Kawaler Krzyża Oficerskiego Orderu Odrodzenia Polski otrzymanego z rąk prezydenta Andrzeja Dudy. Honorowy Obywatel Lądka-Zdroju. Ambasador tego pięknego miasta i Zdroju.
Henryk Wolniak-Zbożydarzyc - rozszerzona nota biograficzna [pdf] Strona autorska: wolniak.henryk.artwroc.com
Transmisja z wydarzenia:
Wrocławski Klub Stanisławowian, spotkanie
8 maja (poniedziałek) 2023 roku o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami
Po II wojnie światowej mieszkańcy Stanisławowa w wyniku ekspatriacji znaleźli się na Ziemiach Zachodnich i zostali rozproszeni w różnych częściach Polski. Polacy zostali wygnani z ojczystej ziemi, mimo że tam urodzili się, kształcili i pracowali przez wiele pokoleń. Silna tęsknota za utraconą ziemią i dobytkiem całego życia sprawiły, że stanisławowianie jak i mieszkańcy innych miast, zwłaszcza Lwowa, zaczęli organizować się i tworzyć stowarzyszenia.
Barbara Grudysz „Stanisławów i Klub Stanisławowian we Wrocławiu” [pdf]
Uroczystość wręczenia Łukaszowi Ożdze nagrody Oddziału Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu
8 maja (poniedziałek) 2023 roku o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami
Wydarzenie zorganizowane z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca
Związek Artystów Scen Polskich powołali aktorzy, 21 grudnia 1918 roku, wkrótce po odzyskaniu przez Polskę niepodległości […]. W okresie II Rzeczypospolitej ZASP był organizacją silną i skuteczną. Od samego początku przejął funkcję głównego organizatora życia teatralnego. W najogólniejszych zarysach uregulował prawa i obowiązki aktora w teatrze, ustalił stosunki prawne między aktorem a teatrem (regulaminy pracy), między teatrem a Związkiem (konwencje). Zatwierdził różne formy pomocy materialnej jak kasa pogrzebowa i kasa jubileuszowa. Powołał pismo związkowe „Scena Polska”, przyczynił się do utworzenia w roku 1925 Polskiego Instytutu Teatrologicznego i powołania w 1932 roku Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej (PIST). […]. W 1976 Związek Artystów Scen Polskich stał się członkiem FIA (International Federation of Actors), międzynarodowej organizacji skupiającej związki zawodowe aktorów na świecie. Na szczególne podkreślenia zasługują trzy ważne osiągnięcia ZASP-u w latach międzywojennych: szkolenie zawodowe aktorów, co po latach zaborów przyczyniło się do ujednolicenia wymowy scenicznej, wprowadzenie przymusu organizacyjnego, czyli konieczności i obowiązku należenia do jednego i tylko jednego związku; tylko członek ZASP, który podpisał konwencję z ZASP-em, mógł grać w teatrze […]. Podczas wojny ZASP działał w konspiracji. Patronował szkoleniu aktorów w mieszkaniach wykładowców, doprowadził do utworzenia Tajnej Rady Teatralnej, która powstała w roku 1940 z inicjatywy Bohdana Korzeniewskiego, Leona Schillera i Edmunda Wiercińskiego. […]. 13 grudnia 1981 roku wprowadzono stan wojenny. 1 grudnia 1982 roku ZASP został rozwiązany, a 19 grudnia 1983 roku odbył się Zjazd założycielski „nowego” ZASP-u. Wstąpiło do niego około 1.300 osób […].
Źródło i dodatkowe informacje: www.zasp.pl/o-nas/historia-zwiazku-artystow-scen-polskich